Patiko straipsnis ?

Plačiai atmerktos akys: Canon 50 mm F1.2 prieš Zeiss 50 mm F1.4

1. Įvadas

Canon 50 mm F1.2 ir Zeiss 50 mm F1.4

Neseniai rinkoje pasirodę naujieji Carl Zeiss gaminiai Canon sistemai sudomino daugelį entuziastų – legendinės firmos optika atgimė nauju pavidalu moderniems fotoaparatams. „FOTO” redakciją pasiekė Carl Zeiss Planar T* 1.4/50 ZE bei Carl Zeiss Planar T* 1.4/85 ZE, todėl ilgai teko sukti galvą kurį objektyvą pristatyti pirmiausia. Po ilgų diskusijų nusprendėme pradėti nuo 50’uko bandymų – taip skaitytojai galės palyginti naująjį gaminį su dar neseniai (praėjusiame numeryje) apžvelgtais jo konkurentais. Na o likusio objektyvo bandymų rezultatų laukite ateinančiame „FOTO” numeryje.

Canon EF 50mm f/1.2L USM
Canon EF 50mm f/1.2L USM

Apžvalgos kampas: 46 laipsniai
Minimalus fokusavimo atstumas: 0,45 m
Fokusavimas: vidinis su USM (mikro ultragarsinis variklis), palaikomas FTM
Filtro diametras: 72 mm
Svoris: 580 g
Rinkos kaina: apie 5000 Lt

Palyginimo konkurentu pasirinkome šiek tiek nelygiavertį konkurentą – aukščiausios kokybės Canon 50 mm objektyvą, turintį dar atviresnę, net 1,2 diafragmą. Taip nusprendėme padaryti iš pagarbos konkurentui – internete iki šiol sklando begalė gandų apie legendinę Carl Zeiss kokybę.

Kaip ir pridera bet kuriam L serijos Canon objektyvui, 50’ukas pasižymi puikiu korpusu. Verta paminėti, jog objektyvas taip pat pasižymi ir dideliu atsparumu dulkėms ir vandeniui – tuo pasigirti gali tik nedaugelis Canon optikos gaminių. Nenuostabu, jog dėl itin atviros diafragmos ir tvirto korpuso atsiranda juntamas svoris. Nors 580 gramai nėra daug, tai ryškus šuolis nuo Canon EF 50mm f/1.4 USM, sveriančio tik 290 gramus. Negana to, dėl pakankamai nemažo priekinio stiklo diametro, objektyvas labai dažnai patraukia akį – tai ne itin teigiama savybė įvairaus plauko „paparacams”. Komplekte pridedami du priedai – aukštos kokybės blendė bei medžiaginis maišelis (angl. soft case). Šioje vietoje reikėtų prisiminti Sigma, kurios beveik visi objektyvai atkeliauja ne tik su blendėmis, bet ir kur kas naudingesniais, tvirtais dėklais.

Carl Zeiss Planar T* 1.4/50 ZE
Carl Zeiss Planar T* 1.4/50 ZE

Apžvalgos kampas: 46 laipsniai
Minimalus fokusavimo atstumas: 0,45 m
Fokusavimas: rankinis (su AF patvirtinimu)
Filtro diametras: 58 mm
Svoris: 350 g
Rinkos kaina: apie 2000 Lt

Carl Zeiss firma visuomet garsėjo kaip itin preciziškų objektyvų gamintoja. Ne ką mažiau garsios ir objektyvų kainos, kai kuriais atvejais prieinamos tik daug uždirbantiems profesionalams ar aistringiems entuziastams. Ne išimtis ir naujasis Carl Zeiss Planar T* 1.4/50 ZE, kainuojantis net 2000 Lt – tai vienas brangiausių šiuo metu gaminamų F1.4 50’ukų.

Objektyvo konstrukciją, kaip ir Canon, galima tik pagirti. Tiesa, skirtingai nuo šiuo metu gaminamų objektyvų, šis pasižymi dideliu metalo kiekiu – tai prideda objektyvui tvirtumo, patikimumo (taip pat ir svorio). Ne išimtis ir prie objektyvo komplektuojama blendė – taip pat metalinė, o jos vidus (kaip ir Canon) išklotas kailiuku. Fokusavimo žiedui taip pat būtų sunku surasti priekabių – jis lengvai pasiekiamas, o sukioti labai patogu. Trumpai tariant, tai mechaninis šedevras !

2. Kontrasto testai

Kontrasto arba objektyvų „aštrumo“ testuose buvo fotografuojama standartinė vaizdo rezoliucijos skalė. Šis testas yra svarbus ir gana reprezentatyvus: kuo geresnis objektyvo kontrastas, tuo geresnė ir vaizdo skiriamoji geba (įmanoma įžvelgti daug smulkių, nesusiliejančių linijų) bei spalvos (geresnis kontrastas – ryškesnės spalvos).

Nufotografavus skalę, buvo iškirptos tam tikros kadro vietos – nedidelis centro ir nuotraukos krašto kvadratas. Iškarpos šiek tiek padidintos, kad skaitytojui būtų lengviau įžvelgti skirtumus.

Tam, kad būtų suvienodintos fotografavimo sąlygos, fokusavimas buvo atliekamas rankiniu būdu su abiem objektyvais.

resolution_mod_web Rezoliucijos skalė

Svarbu paminėti, jog šį kartą skiriasi vieta, iš kurios buvo padarytos iškarpos (apatinis dešinysis kraštas, o ne įprastasis viršutinis kairysis kampas). To priežastis – itin prastas senojo Tamron objektyvo vaizdo ryškumas kairėje kadro pusėje (spėjame, kad tai galėjo būti tiesiog brokuotas egzempliorius), todėl nusprendėme vertinti pagal geriausią objektyvo rezultatą (dešiniąją pusę). Be to, siekiant suvienodinti fotografavimo sąlygas, bandymai buvo atliekami objektyvams parinkus 17 mm ir 50 mm židinio nuotolio reikšmes.

Kiti techniniai fotografavimo parametrai:

Fotoaparatas: Canon 40D
Fotografavimo režimas: AV (diafragmos prioritetas), +1 EV korekcija
ISO: 200
Aplinkos šviesa: 4100K
Nuotraukas formatas: RAW
Konvertuota: Canon Digital Photo Professional (į TIFF formatą), be korekcijų

 50 mm kraštas
 F1.2F1.4F1.8F2.8F4F5.6F8F11F16
Canon 50-canon-012-krastas 50-canon-014-krastas 50-canon-018-krastas 50-canon-028-krastas 50-canon-040-krastas 50-canon-056-krastas 50-canon-080-krastas 50-canon-110-krastas 50-canon-160-krastas
Zeiss   50-zeiss-014-krastas 50-zeiss-018-krastas 50-zeiss-028-krastas 50-zeiss-040-krastas 50-zeiss-056-krastas 50-zeiss-080-krastas 50-zeiss-110-krastas 50-zeiss-160-krastas

 50 mm centras
 F1.2F1.4F1.8F2.8F4F5.6F8F11F16
Canon 50-canon-012-centras 50-canon-014-centras 50-canon-018-centras 50-canon-028-centras 50-canon-040-centras 50-canon-056-centras 50-canon-080-centras 50-canon-110-centras 50-canon-160-centras
Zeiss   50-zeiss-014-centras 50-zeiss-018-centras 50-zeiss-028-centras 50-zeiss-040-centras 50-zeiss-056-centras 50-zeiss-080-centras 50-zeiss-110-centras 50-zeiss-160-centras

Diafragmai esant F1,4 ryškumu pirmauja Canon, nors atotrūkis nuo Carl Zeiss nėra itin didelis. Prisiminus prieš tai buvusio testo rezultatus, kuomet buvo lyginami Canon EF 50 mm f/1,4 USM bei Sigma 50 mm F1,4 EX DG HSM, visus šiuos objektyvus pagal kontrastą kadro kraštuose diafragmai esant F1,4 galima būtų išrikiuoti taip (pradedant nuo geriausio):

  1. Sigma 50 mm F1,4 EX DG HSM (1500 Lt)
  2. Canon EF 50 mm f/1,2L USM (5000 Lt)
  3. Canon EF 50 mm f/1,4 USM (1000 Lt)
  4. Carl Zeiss Planar T* 1.4/50 ZE (2000 Lt)

Jei kontrastą prie tos pačios diafragmos lygintume tik pagal iškarpas kadro centre, nugalėtojų sąrašas pasikeistų:

  1. Canon EF 50 mm f/1,2L USM (5000 Lt)
  2. Carl Zeiss Planar T* 1.4/50 ZE
  3. Sigma 50 mm F1,4 EX DG HSM
  4. Canon EF 50 mm f/1,4 USM (1000 Lt)

Tiesa, diafragmą uždarius iki F5,6 visų keturių objektyvų rezultatai supanašėja ir yra vienodai geri, todėl kur kas reikšmingesni yra rezultatai prie kuo atviresnės diafragmos. Derėtų paminėti ir tai, jog nors Carl Zeiss „neblizga” esant pačiai atviriausiai diafragmai, F2,8 rezultatu (jei vaizdas teisingais sufokusuotas) pralenkia visus savo konkurentus (tiek lyginant krašto, tiek centro iškarpas).

3. Boke testas

Boke teste buvo bandoma tirti išplaukusį nuotraukų foną (geresnis rezultatas – labiau išplaukęs fonas). Boke kokybę dažniausiai nulemia du pagrindiniai faktoriai – diafragmų lapelių forma bei jų kiekis. Visgi palyginti abiejų objektyvų boke buvo pakankamai sunku – menkiausias fokusavimo netikslumas sąlygojo šiek tiek skitingą rezultatą, todėl tikslumo vardan buvo perfokusuojama ganėtinai daug kartų (naudojant Live view su vaizdo priartinimu).

Techniniai fotografavimo parametrai:

Fotoaparatas: Canon 40D
Fotografavimo režimas: AV (diafragmos prioritetas)
ISO: 200
Aplinkos šviesa: 4100K
Nuotraukas formatas: JPEG
Fokusuojamo objekto nuotolis: 1 m
Fone esančių objektų nuotolis: 0,85 m

Bokeh

Nugalėtojas akivaizdus – Carl Zeiss iškarpoje fonas susiliejęs kur kas tolygiau nei Canon.

4. Fokusavimas

Bandant Canon 50’uką buvo pastebėta labai nemaloni staigmena – tam tikras fokusavimo netikslumas, angliškai dar vadinamas backfocus (kuomet vaizdas sufokusuojamas šiek tiek arčiau nei iš tiesų yra objektas). Kiek teko skaityti, šiam objektyvui fokusavimo problemos nėra svetimos – pagaminti absoliučiai tikslų itin atviros diafragmos objektyvą yra pakankamai sunku. Žinoma, šis gedimas nesudėtingai ištaisomas maršrutu į Canon autorizuotą servisą (tai garantinis defektas). Bet ne viskas taip blogai kaip atrodė iš pirmo žvilgsnio – malonus netikėtumas buvo įspūdingai greitas ir praktiškai begarsis automatinis fokusavimas (jei visiškai atvirai – tai bene pats greičiausias objektyvas, kuriuo teko fotografuoti !). Na o fokusavimo klaidas gana gretai buvo galima pataisyti objektyvo palaikomu FTM (galimybe perfokusuoti neperjungiant fokusavimo režimo). Visgi patarčiau prieš perkant objektyvą būtinai pasitikrinti ar fokusavimas atliekamas teisingai.

Carl Zeiss yra rankinio fokusavimo objektyvas, tačiau į jį „prigrūsta” ir nemažai elektronikos. Nors fokusą reikia suvesti rankomis, į objektyvo bajonetą integruotas fokusavimo patvirtinimas. Nors tai nemažas fokusavimo palengvinimas, efektyviu jo tikrai nepavadinčiau. Kuomet naudojamos tokios atviros diafragmos, atsiranda trūkumų, kurių anksčiau buvo galima nepastebėti. Dėl pakankamai siauros ryškumo zonos tampa itin sunku tiksliai suvesti fokusą (nebent naudojant juostelinį fotoaparatą arba aparatą su pilno kadro sensoriumi), fokusavimo patvirtinimas naudingas tik tuomet, jei aparatas yra preciziškai sukalbiruotas (neturi absoliučiai jokio backfocus ar frontfocus). Taip pat nereikėtų pamiršti ir teisingai pasirinktos vaizdo ieškiklio dioptrijų korekcijos, jei jūsų regėjimas nėra tobulas. Žinoma, geriausia būtų naudoti ekranėlį su įjungtu vaizdu (angl. Live view) ir priartinimu, tačiau ne visi fotoaparatai turi šią funkciją, o ir su ja sufokusuoti greičiausiai pavyks tik mažai arba visiškai nejudančius objektus. Kitaip tariant, dirbant su šiuo objektyvu privaloma apsišarvuoti kantrybe !

5. Apibendrinimas

Apibendrinant galima teigti, jog abu objektyvai yra labai geri, tačiau jų prieinamumą labai riboja didelės kainos. Carl Zeiss nepateisino mitų apie bene tobulą techninę nuotraukų kokybę – nors diafragmą pridarius iki F2,8 gaunami išties puikūs rezultatai, objektyvas „nežiba” visiškai atvėrus diafragmą. Canon užtikrina praktiškai idealų kontrastą tiek kadro kampuose, tiek ir centre prie bet kokios diafragmos, tačiau dėl ypatingai aukštos kainos jį galima vadinti itin prabangiu objektyvu. Belieka tik pasidžiaugti, jog abu gamintojai skyrė ypatingą dėmesį objektyvų konstrukcijoms, todėl įsigiję objektyvus fotografai galės būti tikri, jog turi išties išbaigtą daiktą. Na o reikliems, tačiau nenorintiems išlaidauti fotografams belieka priminti bene geriausią kainos ir kokybės atžvilgiu vertinamą 50’uką – tai Sigma 50 mm F1,4 EX DG HSM.

Canon EF 50mm f/1.2L USM

  •   Beveik tobula optinė kokybė
  •   Praktiškai begarsis ir žaibiškai greitas fokusavimas
  •   Puikus surinkimas, tvirtas korpusas
  •   Nemažas objektyvo svoris
  •   Labai didelė kaina
  •   Bandomas egzempliorius turėjo fokusavimo netikslumų (backfocus)

Carl Zeiss Planar T* 1.4/50 ZE

  •   Puiki optinė kokybė
  •   Puikus boke
  •   Puikus surinkimas, itin tvirtas korpusas bei metalinė blenda
  •   Prastas objektyvo ryškumas kadro kampuose esant itin atvirai diafragmai
  •   Didelė kaina
  •   Galimos įvairios paklaidos fokusavimo metu (sunku sufokusuoti tiksliai)
Griežtai draudžiama šią informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, metodinėje medžiagoje ar kitaip platinti mano surinktą medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti svetainę kaip šaltinį ! mikasbinkis.lt