85-ukai: iššūkis Zeiss
1. Įvadas
Kaip ir buvome žadėję praėjusiame numeryje, šiame pateiksime kito naujojo Carl Zeiss gaminio apžvalgą. Tikimės, jog skaitytojų nesuglumins gana neįprasti Carl Zeiss Planar T* 1.4/85 ZE konkurentai – tai Canon 85 ir Helios 85. Nors visi objektyvai pasižymi skirtingomis atviriausiomis diafragmomis, pagrindinis palyginimo akcentas buvo objektyvų „aštrumas“ – ar įmanoma rasti šiuo požiūriu kokybiškesnį objektyvą už kiek mažesnę nei Zeiss kainą. Tiesa, svarstėme ir Canon 85 1.2L kandidatūrą, tačiau kur kas įdomesnė mums pasirodė visų giriama (nors ir ne aukščiausios Canon klasės) būtent 1.8 objektyvo versija.
Canon EF 85mm f/1.8 USM
Minimalus fokusavimo atstumas: 0,85 m
Fokusavimas: vidinis su USM (žiedinis ultragarsinis variklis),
palaikomas FTM
Filtro diametras: 58 mm
Svoris: 425 g
Rinkos kaina: apie 1300 Lt
Vos tik pasirodęs, šis Canon objektyvas sulaukė didžiulio susidomėjimo ir netrukus tapo vienu populiariausių objektyvų tarp portretininkų. Pagrindinės jo sėkmės priežastys – nedidelis svoris ir gabaritai, greitas fokusavimas bei puikus kainos ir optinės kokybės santykis. Žinoma, tai nuskambėjo kaip reklaminis šūkis, todėl aklai tuo nepatikėjome ir progai pasitaikius nusprendėme jį išbandyti.
Iš pirmo žvilgsnio jis išties labai primena Canon 50/1.4 USM objektyvą: panašus korpusas (tik šiek tiek ilgesnis), tas pats filtro diametras, ne itin daug skiriasi ir svoris (apie 100 g sunkesnis). Objektyvą galima naudoti su blenda, tačiau, kaip ir būdinga Canon politikai, ji parduodama atskirai (Canon blendas komplektuoja tik su labai brangiais objektyvais).
Carl Zeiss Planar T* 1.4/85 ZE
Minimalus fokusavimo atstumas: 1 m
Fokusavimas: rankinis (su AF patvirtinimu)
Filtro diametras: 72 mm
Svoris: 700 g
Rinkos kaina: apie 3500 Lt
Kaip ir Canon objektyvą, šį galima vadinti „didesniuoju broliu“ gana panašių gabaritų ir formų Carl Zeiss Planar T* 1.4/50 ZE objektyvui. Nemažo metalo kiekis objektyve suteikia objektyvui papildomo svorio, tačiau dėl geros fokusavimo žiedo pozicijos jį patogu paimti. Galima drąsiai teigti, jog objektyvas pasižymi puikiu balansu – galbūt tik smulkmena, tačiau Carl Zeiss firmą visuomet garsino būtent preciziški gaminiai. Komplekte galima rasti metalinę blendą su vidinėje pusėje esančiu kailiuku, padedančiu sumažinti šviesos sklaidą. Jei nežadate naudoti, ją vertėtų laikyti atskirai – kita puse ant objektyvo uždėta blenda trukdys patogiai fokusuoti.
Helios 40 85/1.5
Minimalus fokusavimo atstumas: 0,8 m
Fokusavimas: rankinis
Filtro diametras: 66 mm
Svoris: 950 g
Rinkos kaina: labai įvairi – nuo 80 iki 1200 Lt
Šį „geležinį cepeliną“ būtų galima vadinti bene egzotiškiausiu žurnale matytu ir bandytu objektyvu. Tai ganėtinai retas egzempliorius, kurį pakankamai sunku rasti net ir antikvariatuose (ačiū Algirdui Kazlai už galimybę išbandyti objektyvą !). Įdomu tai, jog iš pradžių jis buvo naudotas oscilografuose, tačiau kiek vėliau buvo perkonstruotas taip, kad jį būtų galima naudoti su įprastais fotoaparatais. Tiesa, buvo išleista ir antroji, labiau paplitusi objektyvo versija (40-2), kurios pagrindiniai skirtumai buvo spalva (juoda vietoj pilkos), standartinis filtro diametras (67 mm vietoj 66 mm) bei daugiasluoksnis lęšių padengimas šviesos atspindžius mažinančia medžiaga (40-oji versija to neturėjo).
Struktūriškai Helios 40 atrodo gana įspūdingai – labai tvirtas, visiškai metalinis korpusas, didžiuliai fokusavimo ir diafragmos žiedai. Deja dėl didelio svorio (950 g) ir prasto balanso (trumpas objektyvas ir didelis svoris yra nekoks derinys) jį sunku vadinti praktišku.
2. Kontrasto testai
Kontrasto arba objektyvų „aštrumo“ testuose buvo fotografuojama standartinė vaizdo rezoliucijos skalė. Šis testas yra svarbus ir gana reprezentatyvus: kuo geresnis objektyvo kontrastas, tuo geresnė ir vaizdo skiriamoji geba (įmanoma įžvelgti daug smulkių, nesusiliejančių linijų) bei spalvos (geresnis kontrastas – ryškesnės spalvos).
Nufotografavus skalę, buvo iškirptos tam tikros kadro vietos – nedidelis centro ir nuotraukos krašto kvadratas. Iškarpos šiek tiek padidintos, kad skaitytojui būtų lengviau įžvelgti skirtumus.
Tam, kad būtų suvienodintos fotografavimo sąlygos, fokusavimas buvo atliekamas rankiniu būdu su visais trimis objektyvais.
Kiti techniniai fotografavimo parametrai:
Fotoaparatas: Canon 40D
Fotografavimo režimas: AV (diafragmos prioritetas), +1 EV korekcija
ISO: 200
Aplinkos šviesa: 4100K
Nuotraukas formatas: RAW
Konvertuota: Canon Digital Photo Professional (į TIFF formatą), be korekcijų
85 mm kraštas | ||||||||
F1.4 | F1.8 | F2.8 | F4 | F5.6 | F8 | F11 | F16 | |
Canon | ||||||||
Zeiss | ||||||||
Helios * |
85 mm centras | ||||||||
F1.4 | F1.8 | F2.8 | F4 | F5.6 | F8 | F11 | F16 | |
Canon | ||||||||
Zeiss | ||||||||
Helios * |
* Pirmoji Helios kadro iškarpa yra diafragmai esant ne F1.8, tačiau F1.5.
Diafragmai esant F1,4 ryškumu pirmauja Canon, nors atotrūkis nuo Carl Zeiss nėra itin didelis. Prisiminus prieš tai buvusio testo rezultatus, kuomet buvo lyginami Canon EF 50 mm f/1,4 USM bei Sigma 50 mm F1,4 EX DG HSM, visus šiuos objektyvus pagal kontrastą kadro kraštuose diafragmai esant F1,4 galima būtų išrikiuoti taip (pradedant nuo geriausio):
- Sigma 50 mm F1,4 EX DG HSM (1500 Lt)
- Canon EF 50 mm f/1,2L USM (5000 Lt)
- Canon EF 50 mm f/1,4 USM (1000 Lt)
- Carl Zeiss Planar T* 1.4/50 ZE (2000 Lt)
Jei kontrastą prie tos pačios diafragmos lygintume tik pagal iškarpas kadro centre, nugalėtojų sąrašas pasikeistų:
- Canon EF 50 mm f/1,2L USM (5000 Lt)
- Carl Zeiss Planar T* 1.4/50 ZE (2000 Lt)
- Sigma 50 mm F1,4 EX DG HSM (1500 Lt)
- Canon EF 50 mm f/1,4 USM (1000 Lt)
Kontrasto testas pateikė nemažai staigmenų. Visų pirma, šiek tiek nuvylė legendiniu laikomas Carl Zeiss – net ir perfokusavus kelioliką kartų, niekaip nepavyko išgauti gero vaizdo ryškumo centre ir kraštuose. Tiesa, tereikėjo diafragmą priverti iki F2.8 ir vaizdo ryškumu objektyvas pavijo konkurentus. Kita staigmena – įspūdingas Canon pasirodymas. Nors žurnale dėl vietos stokos negalime pademonstruoti visų kadrų iškarpų (pilną straipsnio versiją netolimoje ateityje išvysite efoto.lt portale), galiu patikinti, jog rezultatai diafragmai esant F1.8 beveik nesiskyrė nuo rezultatų esant F11. Neslėpdamas susižavėjimo galiu drąsiai teigti, jog tai „aštriausias“ mano matytas objektyvas ! Na o Helios pasirodymas įspūdingai keistas – atvirų diafragmų diapazone vaizdas kadrų kraštuose išplaukęs (tai primena vadinamąjį soft focus efektą), visiškai nematyti jokių aberacijų, visi kadrai pasižymi ryškiu gelsvu atspalviu.
3. Fokusavimas
Židinio nuotoliui esant 50 mm skirtumai tarp objektyvų tampa ryškesni. Canon demonstruoja gerą ryškumą tiek kadro centre, tiek ir kraštuose, tačiau akį šiek tiek rėžia visame diafragmos diapazone matomos chromatinės aberacijos. Pastarąsias kur kas geriau valdo abu Tamron objektyvai, tačiau diafragmai esant F2.8 senajam Tamron sunkiai pavyksta išgauti gerą ryškumą visame kadre, kai tuo tarpu naujasis Tamron turi tik nedidelių problemų kadro centre. Diafragmą šiek tiek uždarius, visų objektyvų ryškumas supanašėjo, tačiau kelis kartus priartinus iškarpas galima buvo pastebėti nedidelį senojo Tamron ir Canon objektyvų pranašumą.
Iš trijų objektyvų, dalyvaujančių palyginime, vieninteliame Canon integruotas ultragarsinis fokusavimo variklis, užtikrinantis greitą ir beveik begarsį fokusavimą. Tuo įsitikinome ir praktiškai – objektyvas fokusavo tiksliai ir greitai tiek gero, tiek prastesnio apšvietimo sąlygomis, o itin retus fokusavimo netikslumus buvo galima nesunkiai pataisyti integruoto FTM (angl. full time manual) funkcionalumo pagalba.
Tamron objektyvai fokusavimo bandymuose pasirodė kukliau – abu fokusavo lėtokai ir garsiai. Senasis Tamron garsiausiai dirbo tuomet, kai fokusavimo variklis judėdavo visame diapazone (pvz. kuomet nerasdavo fokusavimo objekto), o atnaujintoji versija nustebino pakankamai erzinančiais fokusavimo tikslinimo garsais (kuomet fokusavimo variklis judėjo nedideliame diapazone). Be to, fokusuojant pasitaikė daug daugiau fokusavimo netikslumų nei dirbant su Canon, ypač esant silpnesniam apšvietimui.
4. Apibendrinimas
Jei dažniausiai naudojate nepilno kadro fotoaparatus, būtų sunku rekomenduoti Carl Zeiss Planar T* 1.4/85 ZE bei Helios 40 85/1.5. Net ir įveiksite didžiausią šių atvirų diafragmų objektyvų „kliūtį“– fokusavimą, jus greičiausiai nuvils rezultatai, kuriuos gausite prie atviriausių diafragmos verčių. Šio palyginimo atradimas – Canon EF 85mm f/1.8 USM. Jei pagrindinis jūsų siekis yra kuo raiškesnis vaizdas, o fokusuoti rankomis neturite tiek kantrybės, šis objektyvas – kaip tik jums.
Canon EF 85mm f/1.8 USM
- Aukščiausios klasės optinė kokybė
- Praktiškai begarsis ir greitas fokusavimas (be to, palaikomas FTM)
- Geras korpusas
- Puikus kainos ir kokybės santykis
- Komplekte galėtų būti blenda
Carl Zeiss Planar T* 1.4/85 ZE
- Puikus surinkimas, itin tvirtas korpusas bei metalinė blenda
- Gera optinė kokybė
- Soft focus efektas esant F1.4 ir F1.8
- Labai didelė kaina
Helios 40 85/1.5
- Visiškai eliminuotos aberacijos
- „Išplaukę“ kadro kraštai gali tarnauti kaip meninis efektas
- Labai sunkus, gremėzdiškas
- Prasta optinė kokybė kadro kraštuose
- Ryškus gelsvas atspalvis nuotraukose
- Netipinis filtro diametras
- Sunkiai randamas, retas objektyvas