Kroviklių testas
1. Įvadas
Nesvarbu ar esate profesionalus fotografas, ar tiesiog mėgėjas, greičiausiai esate susidūręs su pakraunamų baterijų poreikiu. Praėjo tie laikai kai viskas būdavo kur kas paprasčiau – dabar ne vieną fotografą gali sugluminti baterijų aprašuose nurodomi cheminiai elementai, ne ką lengviau susigaudyti ir didžiulėje baterijų kroviklių aibėje.
2. Trumpai apie baterijas
Išsamesnį straipsnį apie pakraunamas baterijas pateiksime ateinančiuose numeriuose, tačiau skaitytojams greičiausiai bus naudinga sužinoti ar prisiminti pačius svarbiausius dalykus, susijusius su pakraunamomis baterijomis.
Bene pati svarbiausia baterijos charakteristika yra jos talpa. Dažniausiai naudojama santrumpa baterijų talpai apibūdinti yra žymima mAh (miliampervalandės). Kuo šis skaičius yra didesnis, tuo talpesnė yra baterija. Ši talpa priklauso ne tik nuo baterijos technologijos (šiame straipsnyje orientuosimės į labiausiai paplitusias NiMh ir NiCd baterijas), bet ir nuo jos dydžio: pavyzdžiui, fotografijoje dažniausiai naudojamos AA dydžio baterijos yra pastebimai talpesnės nei AAA baterijos, tačiau savo talpa dažniausiai neprilygsta didesnėms C ar D dydžio baterijomis.
3. Krovikliai ir jų tipai
Svarbiausia bet kurio baterijų kroviklio charakteristika yra įkrovimo srovė (nurodoma miliamperais arba amperais) ir yra glaudžiai susijusi su baterijų talpa. Pavyzdžiui, jei kroviklio įkrovimo srovė yra 500 mA, tai per valandą baterija bus įkrauta iki 500 mAh. Vadinasi, jei turime 2000 mAh bateriją, su minėtuoju krovikliu ją pavyks įkrauti per maždaug 4 valandas.
Žinoma, krovikliai tarpusavyje skiriasi – vieni yra itin paprasti ir krauna baterijas fiksuotą laiko tarpą ar visuomet pastovia srove, kiti naudoja įmantrius daviklius, kurių dėka gali pakrauti baterijas kur kas greičiau ir kokybiškiau. Pagal įkrovimo tipą jie skirstomi į paprastuosius, palaikančiuosius, esančius su laikmačiu ir sumaniuosius.
Paprastieji | Svarbiausia bet kurio baterijų kroviklio charakteristika yra įkrovimo srovė (nurodoma miliamperais arba amperais) ir yra glaudžiai susijusi su baterijų talpa. Pavyzdžiui, jei kroviklio įkrovimo srovė yra 500 mA, tai per valandą baterija bus įkrauta iki 500 mAh. Vadinasi, jei turime 2000 mAh bateriją, su minėtuoju krovikliu ją pavyks įkrauti per maždaug 4 valandas. |
---|---|
Palaikomojo krovimo | Palaikomojo krovimo (angl. trickle charge) krovikliai yra panašūs į paprastuosius kroviklius – jie taip pat krauna baterijas maža, fiksuota srove, tačiau ši yra dar mažesnė ir yra šiek tiek didesnė arba prilygsta baterijos išsikrovimo srovei (dažniausiai neviršija 50 mA). Tai lėčiausiai dirbantys krovikliai, tačiau baterijas palikus tokiame kroviklyje galima būti tikram, jog jos nebus perkrautos. |
Su laikmačiu | Tai tokie krovikliai, kurie krauna baterijas fiksuota srove iš anksto gamintojų nustatytą laiko tarpą. Šiuo metu tokio tipo krovikliai nėra labai paplitę, kadangi jie neuniversalūs – pilnai ir saugiai gali pakrauti tik su krovikliu komplektuojamas baterijas. Dėl fiksuoto laiko ir krovimo srovės didesnės talpos baterijos bus įkrautos nepilnai, o mažesnės talpos – perkrautos. Be to, net jei ir kraunamos su krovikliu komplektuotos baterijos, kurios nebuvo prieš tai visiškai iškrautos, išlieka didelė tikimybė, kad jos bus perkrautos. |
Sumanūs | Sumanūs krovikliai parenka krovimo srovę atsižvelgdami į baterijų būseną. Priklausomai nuo kroviklio tipo, jie gali sekti baterijos įtampą, temperatūrą, laiką arba vieną iš šių savybių derinį. Sumaniųjų kroviklių tipui galima priskirti ir greituosius (angl. fast, rapid) kroviklius. Pastarieji sugeba įkrauti baterijas per pakankamai trumpą laiką – yra net ir tokių kroviklių, kurie baterijas pilnai įkrauna per 30-60 minučių. Tai pasiekiama naudojant sudėtingą daviklių bei srovės valdymo sistemą. |
4. Kroviklių testas
Kroviklių testui pasirinkome net 16 Lietuvos rinkoje prieinamų kroviklių. Štai pagrindiniai palyginimo ir testo kriterijai:
- Krovimo indikatorius – ar kroviklis naudoja LED indikatorių, ar LCD ekraną
- Įkrovimo srovė – kokia naudojama įkrovimo srovė, ar galima pasirinkti ir kitą įkrovimo srovę
- Iškrovimo srovė – ar kroviklis turi iškrovimo funkciją, kokia iškrovimo srovė, ar kroviklyje galima pasirinkti ir kitą iškrovimo srovę
- Apsauga nuo perkaitimo / perkrovimo – ar kroviklis turi papildomų sensorių apsaugoti baterijas nuo pažeidimų
- Pažeistų baterijų atpažinimas – ar kroviklis atpažįsta ir nekrauna sugedusių baterijų
- Krovimo laikas – praktinis baterijų krovimo laikas
- Krovimo temperatūra – praktinė (aukščiausia) baterijų temperatūra kraunant baterijas
- Senų baterijų gaivinimo funkcija – ciklinis automatinis baterijų įkrovimas / iškrovimas, po kurio senos baterijos atgauna dalį prarastos talpos
- Talpos patikrinimo funkcija – baterijos įkrovimas / iškrovimas, po kurio parodoma baterijos talpa
- Atskiri krovimo kanalai – nepriklausomas kiekvienos baterijos įkrovimas / iškrovimas vienu metu
- Kaina
4.1 Testo rezultatai
4.2 Pastebėjimai
Bandymams buvo pasirinktos populiarios naujos kartos (mažo savaiminio išsikrovimo) 2000 mAh baterijos Sanyo Eneloop. Naudoti 4 baterijų komplektai, prieš tai juos įkrovus ir iškrovus nedidele srove, siekiant užtikrinti maksimalią jų talpą. Visų baterijų reali talpa buvo nuo 1860 mAh iki 1940 mAh.
Bandymų metu buvo pastebėta keletas gana įdomių dalykų. Pigesnių kroviklių klasėje praktinis krovimo laikas beveik neatitiko prognozuojamo laiko – pavyzdžiui, Tecxus kroviklis baterijas krovė fiksuota 500 mA srove (tikėtinas 4 valandų krovimas), tačiau užtruko net beveik 8 valandas. Panašiai elgėsi ir Varta kroviklis – 470 mA srove baterijas jis krovė 10 valandų (pakartotinio krovimo metu rezultatai buvo panašūs). Galbūt tai ypatingo krovimo algoritmo ypatybės, siekiant neperkaitinti baterijų, tačiau tai reiškia, jog pasitikėti vien gamintojo pateikiamomis charakteristikomis nevalia – reikia praktiškai bandyti kroviklį arba ieškoti jo bandymų rezultatų.
Galima pasidžiaugti, jog dauguma kraunamų baterijų neįkaito daugiau nei rekomenduojama 45C temperatūra – aukštesnė temperatūra pasiekta tik kraunant „Uniross Sprint 1hour“ ir „Intercept MW1270“ krovikliais. Jei vertinate baterijų ilgaamžiškumą, šie krovikliai nerekomenduojami. Ribinę temperatūrą pasiekė du krovikliai – „Ansmann MaxE“ bei „Sanyo Eneloop Battery Charger“. Tai nėra labai blogas ženklas, tačiau į tai vertėtų atkreipti dėmesį, jei baterijas įkraunate pakankamai dažnai.
Beveik visi bandomi krovikliai turėjo vienokią ar kitokią apsaugą nuo baterijų perkaitimo ar perkrovimo. Dažniausiai naudojama apsauga – palaikomasis krovimas, įjungiamas tuomet, kai baterijos baigiamos krauti (tai kroviklis nustato matuodamas įtampos pokyčius). Žinoma, galbūt krovimo pabaigoje būtų naudinga, jog kroviklis automatiškai išsijungtų, tačiau tik palaikomojo krovimo dėka galite būti tikri, jog iš kroviklio išimtos baterijos bus maksimaliai įkrautos.
Gaila, tačiau tik du (santykinai) pigesni krovikliai turėjo atskirus krovimų kanalus – tai „Panasonic BQ-392“ ir „LamPlus Intercept MW6178“. Tai išties pravarti savybė, kadangi kraunamos atskirai (po vieną) baterijos įkraunamos kur kas tiksliau (poromis kraunamos baterijos ne visada pasiekia maksimalią talpą). Be to, jei vienos iš keturių baterijų talpa staiga dėl gedimo sumažėja, kraunant ją atskiru kanalu bus iš karto galima tai pastebėti ir pašalinti iš baterijų komplekto. Tai, beje, dažnai pasitaikanti problema, kai dėl vienos sugedusios baterijos žmonės išmeta visą baterijų komplektą, net nesusimąstydami apie tai, kad trumpą baterijas naudojančio įrenginio darbą įtakoja būtent silpniausioji grandis.
Bene įdomiausi pasirodė brangiausi EVL firmos krovikliai. Vienas didžiausių jų privalumų – itin informatyvus ekranėlis, rodantis tikslų krovimo režimą, įkrovos laiką, srovę ir talpą. Vertinga srovės pasirinkimo galimybė – taip galima tiksliau įkrauti baterijas atsižvelgiant į jų talpą ar būklę. Vertėtų paminėti ir papildomą funkcionalumą – iš visų teste dalyvavusių kroviklių tik EVL atstovai gebėjo išmatuoti baterijų talpą bei „atgaivinti“ senas baterijas.
Tiesa, bandymuose pasitaikė ir ne itin malonių dalykų. „Ansmann MaxE“ kažkodėl nesugebėjo įkrauti 2 baterijų (tai buvo patikrinta iškraunant baterijas), „Camelion BC-0902“ kroviklis neišsijungė net po 1,5 paros krovimo (galbūt tai buvo sugedęs egzempliorius ?). „Sanyo Eneloop Battery Charger“ užtruko 16 valandų, po kurių išsijungė – laikmatis yra bene vienintelė nuo perkrovimo sauganti funkcija, tačiau ji tampa visiškai neefektyvi, jei kraunamos dalinai pakrautos baterijos (perkrovimas neišvengiamas). Neįprastas buvo ir „Ansmann Digi Speed 4“ krovimas – siekdamas sumažinti baterijų temperatūrą, šis kroviklis periodiškai įjungdavo gana garsiai dirbantį ventiliatorių. Po maždaug valandos šis aušinimo būdas tapo tikra kančia ausims bei išbandymu nervams. Šiek tiek kritikos nusipelnė net ir pats brangiausias „ELV Ladecenter MH-C 9000“. Iš pradžių žavėjęs ryškiai apšviestas LCD sukėlė sunkumų užmigti – ekranėlis pakankamai gerai apšvietė visą kambarį. Be to, net ir turėdamas išsamų meniu, kroviklis neturėjo bene pačios paprasčiausios funkcijos – galimybės keisti nustatymus baterijų krovimo metu. Pavyzdžiui, jei baterijos iškrovimo staiga panorėtumėte įjungti krovimo režimą, reiktų išjungti visą kroviklį arba išimti ir vėl įdėti bateriją. Įdomu tai, jog šio trūkumo neturi „jaunesnysis broliukas“ „EVL BC-700“. Na ir galiausiai suglumino abiejų EVL kroviklių rodmenys – „EVL Ladecenter MH-C 9000“ įkrovė baterijas iki maždaug 1900 mAh talpos, tačiau iškrovus ir įkrovus jas su „EVL BC-700“ jų talpa magiškai išsiplėtė iki 2200 mAh. Pakartotinai jas iškrovus brangiausiuoju krovikliu talpa grįžo į 1900 mAh ribas, todėl sunku tiksliai pasakyti kuris iš kroviklių šiek tiek melavo (deja, kol kas neturime galimybių kroviklius išbandyti laboratorinėmis sąlygomis).
5. Praktiniai patarimai
- Joks kroviklis negali iš karto nustatyti kiek įkrauta yra baterija. Vienintelis būdas tai sužinoti – iškrauti su krovikliu, rodančiu iškrautą talpos vertę miliampervalandėmis. Panašiai yra ir su baterijos talpa – joks baterijų kroviklis nenustatys tikrosios (tikslios) baterijos talpos; norint tą sužinoti reikia iškrauti ir įkrauti bateriją krovikliu, fiksuojantį įkrovą miliampervalandėmis.
- Visiškai naujas NiMh ir NiCd baterijas rekomenduojama iškrauti ir pakrauti pačia lėčiausia kroviklio srove. Tai nėra būtinybė, tačiau to nepadarius kurį laiką baterijos talpa bus ne tokia didelė, kaip indikuoja gamintojas. Tiesa bateriją naudojant toliau, su laiku ji pasieks maksimalią talpą.
- Priešingai nei yra paplitęs mitas, iš nikelio pagamintas baterijas (tiek NiCd, tiek NiMh) geriau krauti greitais krovikliais. Jei baterijos bus nuolatos kraunamos lėtai, gali susidaryti vadinamasis „atminties“ efektas (vidinių kristalų susiformavimas), sumažinantis maksimalią baterijos talpą. Krovimo srovė niekuomet neturėtų viršyti baterijos talpos skaitmens, tačiau rekomenduojama, jog srovė turėtų būti didesnė nei pusė talpos skaitmens. Pavyzdžiui, jei turime 2000 mAh bateriją, rekomenduojama ją krauti bent 1000 mA srove, bet neviršyti 2000 mA.
- Krovimo metu baterijų temperatūra neturėtų būti žemesnė nei 5C ir ne aukštesnė nei 45C. Geriausi rezultatai pasiekiami baterijas kraunant 10-30C temperatūroje.
- Priešingai nei yra paplitęs mitas, nebūtina kaskart įkraunant pilnai iškrauti baterijų (baterijoms toks cikliškumas netgi kenkia !). Tiesa profilaktiškai rekomenduojama NiCd baterijas pilnai iškrauti ir įkrauti kartą per mėnesį, o NiMh baterijas iškrauti (iki maždaug 80%) ir pilnai įkrauti kartą per 3 mėnesius.
- Krauti baterijas rekomenduojama be pertraukimų – priešingu atveju baterijos gali pernelyg įkaisti. Sumanesni krovikliai tokiu atveju sumažintų srovę (sulėtėtų krovimas arba baterija būtų įkrauta nepilnai), o paprastesni gali netgi pakenkti baterijoms (sutrumpėtų baterijos tarnavimo laikas arba ji tiesiog sugestų).
- Optimali palaikomojo krovimo (nekenkianti baterijoms) srovė yra maždaug 1/10-1/20 baterijos talpos skaitmens. Pvz. jei baterijos talpa yra 2500 mAh, palaikomojo krovimo srovė neturėtų viršyti 125-250 mA. Dažniausiai šios charakteristikos kroviklyje pasirinkti negalima, todėl perkant kroviklį vertą atkreipti dėmesį į šį parametrą, atsižvelgiant į naudojamas baterijas.
- Visos nenaudojamos baterijos su laiku praranda pradinę įkrovą. Po mėnesio nenaudojimo NiCd baterijos netenka 20%, NiMh – 40% įkrovos. Tiesa naujos kartos NiMh baterijos (pvz. Sanyo Eneloop) išlaiko apie 90% krūvio po 6 nenaudojimo mėnesių, 85% krūvio po metų ir apie 70% krūvio po dviejų metų.
- Geriausia baterijas saugoti įkrautas maždaug 40% kuo vėsesnėje vietoje (0-30C), kurioje drėgmė yra nedidelė. Jei baterija (senos kartos NiCd ar NiMh) buvo nenaudota ilgiau nei 6 mėnesius, verta padaryti pilną iškrovimo ir įkrovimo ciklą naudojant pačią mažiausią srovę.
- Neišmeskite sugedusių arba pasenusių baterijų kartu su įprastomis butinėmis atliekomis ! Baterijose galima rasti nuodingų metalų, kuriais galite užteršti gamtą, todėl jas būtina perdirbti. Baterijų surinkimo punktus (specialias šiukšliadėžes) galite rasti daugumoje prekybos centrų ar buitinės technikos salonuose.
6. Pabaigai
Jei reikėtų rinktis kroviklį iki 50 Lt, išties vertingas pirkinys būtų „Intercept MW1270“ – nors ir įkaitinantis baterijas iki gana aukštokos temperatūros (ne itin aktualu, jei kraunama rečiau), jis sugebėjo jas pakrauti per santykinai trumpą laiką (lyginant net ir su brangesniais konkurentais), pravarti ir gan reta krovikliuose baterijų iškrovimo funkcija.
Norintieji įsigyti šiek tiek brangesnį kroviklį (50-100 Lt) turėtų atkreipti dėmesį į „GP Powerbank PB30“. Tai nėra itin greitas kroviklis, tačiau jame integruotos apsaugos nuo perkrovimo ir perkaitimo turėtų užtikrinti jūsų baterijų ilgaamžiškumą. Tiems, kuriems svarbūs atskiri krovimo kanalai, alternatyvus pirkinys galėtų būti „Panasonic BQ-392“.
Brangiausiųjų kroviklių klasėje (virš 100 Lt) bene patraukliausias kainos ir funkcionalumo atžvilgiu yra „EVL BC-700“. Nors tai ne pats greičiausias kroviklis, jūs įgysite galimybę sužinoti savo baterijų tikrąją talpą, reguliuoti įkrovimo ir iškrovimo srovę, o esant reikalui – baterijas „atgaivinti“.
Žinoma, siekiantiems maksimalaus našumo ir visiškos krovimo kontrolės puikiai tiks „ELV Ladecenter MH-C 9000“, tačiau mokant tokius pinigus jau sunku nesusimąstyti apie tai ar tikrai šis kroviklis yra teisingas pasirinkimas, ypač šiuo krizės laikotarpiu.
Na ir galiausiai norėčiau duoti nuoširdų patarimą: nesirinkite paties pigiausio kroviklio, jei baterijas kraunate bent kartą per mėnesį. Esu užtikrintas, jog sumokėję šiek tiek daugiau, būsite tikri, kad jūsų baterijos ne tik bus pakraunamos greičiau, o ir tarnaus kur kas ilgiau. Na o rinkdamiesi kroviklį nebūkite pasyvūs pirkėjai – nepasikliaukite vien gamintojo pateikiamomis charakteristikomis, ieškokite realių kroviklių apžvalgų ar bandymų.